Amordiõli, selle manustamine ja koguse määramine
Katsu leida mingi joonis ja kujutada nende torude vahele veidi õli.
Nüüd kui amordi kokku surud väheneb amordi alumises otsas ruumala
ja kuna õli on vedelik, (pole ta ka eriti kokkusurutav) siis peab ta
kuhugile ära voolama.
Selleks on amordi pulkadel sees augud (kujuta ette seda uuemat sorti kohvi press
kannu, kus kohvipaks põhja surutakse. Aga veidi teise ehitusega;-) )
Augud on kalibreeritud ja mõningatel reguleeritavad. Aukude suurusest
ja õli tihedusest johtub ära kui pehme hark on. Uuematel on seal
sees ka klapi süsteem, et hargi sisse vajumisel oleks hüdrauliline
takistus väiksem, kui vastupidi.
Õli valatakse sisse amordipulkade ülemistest otsadest, nendel käib
kork keermega pealt ära ETTEVAATUST! uuematel peaks sees rõhk olema
nii 0.5 - 1.2 at. ja vedru on veidi pinge all. Rõhu saab välja lasta
vastavast niplist mis on kuskil amordi ülemiste otsade juures või
päris korkide peal, ah jaa vahest on korkidel ilu lutt otsas ja neid pole
kohe näha. Vedru pinge ei tohiks palju paha teha, aga pärast on tülikas
korkke tagasi peale saada.
Õli hulk tuleks vastava tsikli manuaalist välja lugeda, aga kui
pole, siis peaks jääma 100 ja 250 kuubiku vahele. Tee nii: enne kui
korgid peale paned, vala 100 kuupi sisse, nüüd liiguta liiguta seda
amordipulga alumist otsa üles ja alla, (NB ülevalt kork maas ja ratas
alt ära) kuula kas koriseb, või liigub sujuvalt. Liigutada tuleb
kogu amordi käigu ulatuses, eriti lõpuni välja (all ruumala
suurim).Kui koriseb vala 50 kuupi juurde, proovi uuesti... kuni amordipulk liigub
sujuvalt. Seejärel teine amort. PS amordi kummagile pulgale võib
minna erinev kogus õli.
Seda oleks äärmiselt lühidalt amortidest, tegelt on sellest kirjutatud raamatuid.
Erik:
Huh, keegi küsib midagi motoasja kaa! Esikahvli amortidest pead teadma
ainult niipalju, et kui proovid kahvlit loksutada (rattast) pikisuunas edasi-tagasi,
siis ei tohiks sel olla tuntavat lõtku. Teine asi: simmering-tihendid
ei tohi lekkida. Kui lekivad, siis on vaja ära
vahetada, mis on küll ühe õhtu tegevus, kuid üsna tüütu
selline.
Soovitav on ka remondimanuaal selle juures, et kahvlit õieti lammutada
ja pärast jälle kokku saada. Ja see kolmas asi: kui simmerid ei lekigi,
siiski tuleb kahvliõli vahetada vähemalt kord aastas. Soovitan panna
kõige paksemat saada olevat ÜHEASTMELIST kahvliõli, kas 15
või koguni 20 vist oli viskoossusnumber. Olen kasutanud ise mõned
ajad Valvoline mitmeastmelist 5W15(20?) kahvliõli ja ei ole sellega üldse
rahul, see aasta kavatsen proovida mingit paksemat üheastmelist õli.
Selle mitmeastmelisega on kahvel liiga pehme. Eesti teedel.
>Kustkaudu ja kuhu täpselt, palju jne. Seletamisel vôtke aluseks
teadmine, et seletate inimesele, kes
>pole enne mootorratast näinudki. Nii saab asi kôige selgem.
Oeh... Kas manuaali kindlasti pole? Äkki hangid? Kuigi see tegevus on
küllaltki sarnane kõigil tsiklitel, on erinevusi siiski pisiasjades,
mida kõige parem käsitleda piibel ühes ja krutsifiks (loe:
mutrivõti) teises käes. Kahvli lammutamisel võta appi sõber,
kes seda soovitavalt kord on teinud. Paltiiski mnt. töökotta _ära_
mine. Edu saadab sel juhul sind!
Ikka ei usu? No siis:
Õli valatakse ikka ülevalt. Enne aga tuleb lasta vana õli
alt välja. Üldiselt manuaalis on õli hulk antud milliliitri
täpsusega, aga olen
märganud, et õli määr on tihti kahvli torutäis, juhul
kui kahvel on kokku surutud ja vedru on ka sees (NB! Korki peal veel pole!).
Kahvli tühjendamiseks lase õhuga amortidest kõige enne õhk
välja, seejärel otsi väiksemat sorti kruvikesed/poldikesed kahvli
harude
allosast, aseta õlivann nende alla, siis keera need välja. Vajuta
kahvel kokku, korda seda liigutust mõned korrad, kuni õli enam
ei välja ei tule. Täitmiseks kruvi need korgid tagasi. Aseta mootori
alla tugi, nii et esiratas ripub õhus. Seejärel ava kahvli torude
ülemine ots. See on suletud erinevatel viisidel: stopperklambriga, vindiga
korgiga jne.
Vedrud vabanevad pingest ja hüppavad üles, õnneks mitte küll
väga hullu pingega. Lükka kahvel kokku niipalju kui läheb (tõsta
rattast). Vala uus õli kahvli torudesse (vedrusid võib eelnevalt
välja võtta, imetleda, puhastada ja tagasi panna). Kui on manuaal,
siis järgi õlihulka selle järgi, kui pole, siis vala kokkusurutud
kahvlisse, milles on ka vedrud, õli enam-vähem torude servani. Lase
kahvel alla vajuda. Pane korgid peale tagasi. Löö käsipumbaga
vajalik õhurõhk sisse. Võta õlut. Minu eest ka.
Erik
1982 GL1100i Fat Lady
privat: erik@starline.ee
Kalle:
Minu ratta Clymeri manualis on see koht väga selgeks tehtud, nagu muugi
teema. Ja eespool oli juba pädevalt jutuks kah.
Ikka alt välja ja ülevalt sisse.Raamat on hea asi, vähe sellest,
et õli viskoosus ja kogus on ära toodud, seletab see
nii samm sammult asja ära, et raske on eksida. Ja lõpuks kui õige
kogus vedlikku sees, nõuab veel kontrolli-- käsib võtta
pika sirge traadi ja see putke ajada ja siis toob iga aasta kohta ära täpse
õli tasema millides. Ise olen õli seal vahetanud
kaks korda, aga viimane kord sai kah kahvel veidi pehmem kui esimene kord.
Ei teagi kus, või mis, nüüd talvel teen uuesti.
Kasutan Castrol fork oil-i 10w ,raamat lubas ka 15w panna- proovin nüüd
järgi.
Niisiis oleks vaja teada täpset õli kogust ja raamat oleks väga
abiks, seda on muidu kah hea lugeda
Kk.