Mootorrataste alarmitest.
Avaldatud kärbetega 2002 aasta Autolehes
kirjutatud 27.05.2002
Kui olete soetanud mootorratta ja esimene vaimustus on möödunud,
hakkab teid pisitasa kuid kindlalt kummitama mure teie kaherattalise sõbra
turvalisuse pärast. Alati ju öösiti tsiklit 10 luku taha teda
peita ei saa ja ka päeval pidevalt aknast allesolekut kiigata muutub pikapeale
väsitavaks.
Võimalikud valikud hingerahu säilitamiseks on kindlustus, garaaz,
valvega parkla, alarm, kett/trosslukk.
Kindlustus ei kaitse küll ärandamise eest, kuid vähemalt osaliselt
korvab kulud. Miinuseks on aga piisavalt kõrge hind (tavaliselt 13% kindlustushinnast
aastas) ning alarmi olemasolu eeltingimus. Ka ei ole võimalik kindlustada
vanemaid mootorrattaid.
Spetsiaalkettide hinnad on kallid. Korraliku ja turvalise, lukuga keti hind
algab ülaltpoolt 2000 krooni. Ja ka siis on tihtilugu probleem kinnitamisega.
Peaks ju kett kaitsema eelkõige kaubiku või furgoonautoga tegutsevate
varaste eest. Pealegi on korralik kett raske. Mida kõrgem turvalisusklass,
seda raskem kett. Trosslukke ei maksa usaldada.
Ja siis veel alarmid. Kindlustus ju ei teata teile, et just nüüd ja
praegu teie kallimat kasti tõstetakse. Samuti vaikib sellisel puhul trosslukk.
Korralik alarm aga annab häälekalt märku.
Milliseid omadused on mootorrattaalarmide juures olulised?
Kompaktsus. Sõltuvalt mootorrattast on paigaldamisvõimalused erinevad.
Mõnel on ruumi laialt, teised loevad aga vabu ja varjatud kohti millimeetrites
ning peavad ka alarmi valikul korpuse mõõtusid silmas pidama.
Mõned alarmid on konstrueeritud moodulitena, mistõttu saab erinevad
detailid paigaldada erinevatesse kohtadesse.
Ilmastikukindlus. Sõltuvalt paigalduskohast tuleb valida ka alarm. Mõned
tuleb vee eest hoolikalt kaitsta, teised võivad küll märjaks
saada, kuid lühiajaliselt. Kolmandada võib aga kasvõi veeämbrisse
asetada - ikka töötavad. Pritsmekindlate alarmide paigaldamisel tuleb
jälgida ka soovitavat paigaldusasendit. Tavaliselt paigaldatakse juhtmed
allapoole - et niiskus juhtmepundi vahelt korpusesse ei satuks.
Juhtimisviis. Raadiopuldiga on mugav - kaugelt peale, kaugelt maha. Jääb
ainult loota, et pahalased salvestatud raadiosignaaliga miskit tarka peale ei
oska hakata. Pulkvõti on tavaliselt ilmastikukindel, kuid teda tuleb
alati enne käivitamist kontaktide vastu panna. Kontaktid tuleb aga kuidagi
ka käepärasesse kohta tsikli armatuurlaual paigaldada. Uudne võimalus
on transponder, mille kasutamisel pole lisategevust tarvis. Võtmerõnga
küljes olev pulk annab alarmikeskusele oma olemasolust ise teada. Ainult
pritsmekindlat pulti ei soovitata hoida võtmerõnga küljes,
kuna vihmase ilmaga võib too lakata töötamast.
Varutoide. Kui pätipoisid peaks teie alarmi toitejuhtmetele ligi pääsema,
päästab aku, mis võib asuda nii pasuna kui keskuse sees. Akuta
keskuse juhtmestik tuleb väga hoolikalt peita ning teha võimatuks
ka kõrvalistele isikutele akujuhtmetele ligipääs.
Andurid. Mootorratast tuleb põhiliselt kaitsta liigutamise eest. Selleks
kallutusandur. Isereguleeruv andur on parim. Samuti on oluline kaitsta istme
ja luukide ning pagasikohvrite eemaldamise vastu. Ka on võimalik hoiatada
tsiklile liiga lähedale (või lausa istmele) sattunud inimesi mikrolaineanduri
abil. Mikrolaineandurit pole mina veel tsiklialarmide tehasekomplektis kohanud,
kuid viimast annab tavaliselt lisaks paigaldada. Mõnedel alarmidel kasutatakse
põrutusandurit.
Käivitustakisti peaks olema tingimata igal alarmil. Takistab vargal mootorit
käivitamast.
Lisafunktsioonid. Neid on alarmidel igasuguseid. Ohutulede vilgutamine, erinevate
häirete mälud, paanika- ja testreziimid jne.
Kuna tsiklialarmide valik Eestis on piisavalt suur, et tavatarbijal "juhe sõlme" ajada, võttis Autoleht enda kanda alarmide võrdlemise tänamatu tegevuse. Leitud 7 alarmi on kõik ametlikult müügil. Põhilised omadused on toodud tabelis.
Lühidalt ka alarmidest.
Defa MC Security. Koosneb akupasunast (55x45mm) ja keskusest (105x55x25). Keskus töötab kallutus- ja asendiandurina ning on täiesti ilmastikukindel. Alarmi juhitakse veekindla transpondervõtmega, mis võtmerõnga küljes rippudes automaatselt alarmi deaktiveerib. Võtme või antenni purunemisel on võimalik kasutada ka krediitkaardisuurust varuvõtit, mida on mugav rahakotis kanda. Keskusel on väga väike voolutarve. Kallutusandurit on võimalik eraldi välja lülitada. Lisaks on alarmil hoiureziim, mispuhul voolutarve on 0mA. Lihtne paigaldada ja kasutada. Kopeerimiskindel kood ja võtmed. Väga väikesed mõõtmed ja tugevahäälne teenindusreziimiga sireen.
Gemini G7354. Kogu tehnika (ka aku) ühes hermeetilises, kuid kinni
valamata korpuses (70x40x140). Peale juhtmepistiku ühendamist ja tihendamist
on veekindel, aga pidevat vesist keskkonda ei soovita. Lülitatav nii pulkpistiku
kui distantspuldiga. Ainsana testitud alarmidest oli tal röövimisvastane
funktsioon. Peale käepäraselt paigutatud nupu all hoidmist 40 sek.
jooksul rakenduvad ohutuled ja immobilisaator rakendub. Sellisest seisundist
pole võimalik distantspuldiga alarmi deaktiveerida.
Puldid pole veekindlad. Alarmil on hoiatusfunktsioon - peale häiriva signaali
saamist hoiatab 3 korda. Kui ka siis pole häirimine lakanud, hakkab alarm
karjuma. Selliselt alarmilt oleks oodanud ka kallutus- või asendiandurit,
mida paraku tehasekomplektis ei pakuta. Gemini distantspulti on võimalik
tellida ka võtmepeana, kuid mootorrattal seda veekindluse puudumise tõttu
ei soovitata. Paigadada lihtne tänu selgele ja arusaadavale juhendile.
Centurion 4 Bike. Testitud alarmidest kõige nõrgemas varustuses. Kompaktne korpus (80x80x45), kuid puudub reservtoide. Korpus on ilmastikukindlalt tihendatud, uputada pole soovitav. Lihtne paigaldada ja programmeerida. Selged märgutoonid. Juhtmekimp on peale paigaldamist markeerimata ja musta värvi. Puudub ohutulede väljund ning kallutusandur pole iseseaduv. Meediva üllatuse valmistasid veekindlad puldid, millest 1 on käekellataoline.
Serpistar SSM. Moodulalarm. Tabelis toodud hinnaga saab akupasunaga keskuse ja iseseaduva kallutusanduri. Lisaks on võimalik tellida distantsjuhtimismoodul. Tehasevarustuses on alarm juhitav vaid pulkvõtmega. Kõik alarmi moodulid ja võtmed on täiesti veekindlad ning neid on võimalik paigaldada ka kõige vesisemasse paika. Mitmesuguste lisaandurite ühendamise võimalus (nt. küljejalg, istmelüliti jne). Mitu immobilisaatoriahelat. Ohutulede vilgutamise võimalus. Iseseaduva kallutusanduri tundlikkust kahjuks reguleerida pole võimalik kuigi vajadus oleks.
Serpistar E587T. Kogu alarm koos pasuna ja akuga ühes korpuses, mis mõõtmetelt meenutab Geminit. Juhitav ainult distantspultidega. Tugevahäälne pasun, täiesti veekindel ja kinni valatud alarmikorpus ning puldid. Mitmesuguste lisaandurite ühendamise võimalus (nt. küljejalg, istmelüliti jne). Mitu immobilisaatoriahelat, ohutulede vilgutamise võimalus. Iseseaduv kallutusandur pole reguleeritav ja on veidi tuim. (SSM alarmi distantsjuhtimisega kompaktmudel)
Getronic GT607. Väike, aku ja pasunaga korpus (77x116x50) on ilmastikukindel, kui hoolikalt enne paigaldamist tihendada. Ujutada ei maksa. Puldid on pritsmekindlad. Lihtne paigaldada. Mitmed lisaandurite võimalused. Sisemine ülitundlik ja reguleeritav kallutusandur. Signaal hääl teistest nõrgem kuid võimalik on paigaldada lisapasun. Olemas ohutulede vilgutamise võimalus.
Meta 351A. Testi raskeim, pasuna ja akuga keskus (66x140x49). Eraldi moodulina on reguleeritav. liigutusandur (63x80x50). Täiesti ilmastikukindel ja kinni valatud korpus ning tugevahäälne pasun. Puldid on pritsmekindlad. Olemas testreziim, kuid paigaldamine nõuab kogemusi, kuna mõned pistikud komplektis puuduvad. Mitmesugused lisaandurite ahelad.
Eraldi ei tahaks ühegi alarmi teistest esile tõsta. Eks igaüks saab oma valiku vastavalt vaja minevatele funktsioonidele teha. Eks nad kõik ole toodetud Itaalias ning täidavad oma funktsioone.
Põhilised plussid:
Defa - väike gabariit, tugev pasun ja turvaline juhtimismehhanism.
Serpistar - kinni valatud korpus ja veekindlad puldid. Töökindel.
GT - ülitundlik ja reguleeritav kallutusandur.
Gemini - röövimisvastane funktsioon, hoiatusfunktsioon
Meta - vandalismikindel, tugev pasun
Centurion - väike gabariit, puldi disain
100% kaitset pole olemas ja kõige kindlam on kasutada kindlustuse, alarmi ja luku kombinatsioone. Või neetida igal ööl oma kaherattaline kallim magamistoa põranda külge.
Meelis Saar
Alarme katsetasid ja hindasid Neeme Ervin ja Meelis Saar.
Täname alarmide maaletoojaid katseeksemplaride eest.
alarm/ funktsioon |
Serpistar
E587T |
Serpistar
SSM |
Getronic
GT607 |
Centurion |
Meta
351A |
Gemini
G7354 |
Defa
MC |
Moodul |
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
kompakt |
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
transponder |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
pulkvõti |
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
kaugjuhtimine |
1
|
lisa
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
varutoide |
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
1
|
löögiandur |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
kallutusandur |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
isereguleeruv kallutusandur |
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
põrutusandur |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
Lisaandurite võimalus |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
lisaandurite toide |
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
lisasireeni väljund |
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
märgutuli |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
röövimistõke |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
immobilisaator |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
eelhoiatus |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
ohutulede ahel |
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
1
|
paanikafunktsioon |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
andurite väljalülimine |
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
testreziim |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
korpus pritsmekindel |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Korpus veekindel |
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
pult pritsmekindel |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
pult veekindel |
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
automaatrakendumine |
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
mõõdetud sireeni tugevus |
106*
|
107*
|
105
|
108
|
107
|
108
|
108*
|
hind paigalduseta |
2640
|
2765
|
2350
|
2100
|
3390
|
1900
|
3900
|