Mootorrataste alarmitest.

Avaldatud kärbetega 2002 aasta Autolehes
kirjutatud 27.05.2002

Kui olete soetanud mootorratta ja esimene vaimustus on möödunud, hakkab teid pisitasa kuid kindlalt kummitama mure teie kaherattalise sõbra turvalisuse pärast. Alati ju öösiti tsiklit 10 luku taha teda peita ei saa ja ka päeval pidevalt aknast allesolekut kiigata muutub pikapeale väsitavaks.
Võimalikud valikud hingerahu säilitamiseks on kindlustus, garaaz, valvega parkla, alarm, kett/trosslukk.
Kindlustus ei kaitse küll ärandamise eest, kuid vähemalt osaliselt korvab kulud. Miinuseks on aga piisavalt kõrge hind (tavaliselt 13% kindlustushinnast aastas) ning alarmi olemasolu eeltingimus. Ka ei ole võimalik kindlustada vanemaid mootorrattaid.
Spetsiaalkettide hinnad on kallid. Korraliku ja turvalise, lukuga keti hind algab ülaltpoolt 2000 krooni. Ja ka siis on tihtilugu probleem kinnitamisega. Peaks ju kett kaitsema eelkõige kaubiku või furgoonautoga tegutsevate varaste eest. Pealegi on korralik kett raske. Mida kõrgem turvalisusklass, seda raskem kett. Trosslukke ei maksa usaldada.
Ja siis veel alarmid. Kindlustus ju ei teata teile, et just nüüd ja praegu teie kallimat kasti tõstetakse. Samuti vaikib sellisel puhul trosslukk. Korralik alarm aga annab häälekalt märku.
Milliseid omadused on mootorrattaalarmide juures olulised?
Kompaktsus. Sõltuvalt mootorrattast on paigaldamisvõimalused erinevad. Mõnel on ruumi laialt, teised loevad aga vabu ja varjatud kohti millimeetrites ning peavad ka alarmi valikul korpuse mõõtusid silmas pidama. Mõned alarmid on konstrueeritud moodulitena, mistõttu saab erinevad detailid paigaldada erinevatesse kohtadesse.
Ilmastikukindlus. Sõltuvalt paigalduskohast tuleb valida ka alarm. Mõned tuleb vee eest hoolikalt kaitsta, teised võivad küll märjaks saada, kuid lühiajaliselt. Kolmandada võib aga kasvõi veeämbrisse asetada - ikka töötavad. Pritsmekindlate alarmide paigaldamisel tuleb jälgida ka soovitavat paigaldusasendit. Tavaliselt paigaldatakse juhtmed allapoole - et niiskus juhtmepundi vahelt korpusesse ei satuks.
Juhtimisviis. Raadiopuldiga on mugav - kaugelt peale, kaugelt maha. Jääb ainult loota, et pahalased salvestatud raadiosignaaliga miskit tarka peale ei oska hakata. Pulkvõti on tavaliselt ilmastikukindel, kuid teda tuleb alati enne käivitamist kontaktide vastu panna. Kontaktid tuleb aga kuidagi ka käepärasesse kohta tsikli armatuurlaual paigaldada. Uudne võimalus on transponder, mille kasutamisel pole lisategevust tarvis. Võtmerõnga küljes olev pulk annab alarmikeskusele oma olemasolust ise teada. Ainult pritsmekindlat pulti ei soovitata hoida võtmerõnga küljes, kuna vihmase ilmaga võib too lakata töötamast.
Varutoide. Kui pätipoisid peaks teie alarmi toitejuhtmetele ligi pääsema, päästab aku, mis võib asuda nii pasuna kui keskuse sees. Akuta keskuse juhtmestik tuleb väga hoolikalt peita ning teha võimatuks ka kõrvalistele isikutele akujuhtmetele ligipääs.
Andurid. Mootorratast tuleb põhiliselt kaitsta liigutamise eest. Selleks kallutusandur. Isereguleeruv andur on parim. Samuti on oluline kaitsta istme ja luukide ning pagasikohvrite eemaldamise vastu. Ka on võimalik hoiatada tsiklile liiga lähedale (või lausa istmele) sattunud inimesi mikrolaineanduri abil. Mikrolaineandurit pole mina veel tsiklialarmide tehasekomplektis kohanud, kuid viimast annab tavaliselt lisaks paigaldada. Mõnedel alarmidel kasutatakse põrutusandurit.
Käivitustakisti peaks olema tingimata igal alarmil. Takistab vargal mootorit käivitamast.
Lisafunktsioonid. Neid on alarmidel igasuguseid. Ohutulede vilgutamine, erinevate häirete mälud, paanika- ja testreziimid jne.

Kuna tsiklialarmide valik Eestis on piisavalt suur, et tavatarbijal "juhe sõlme" ajada, võttis Autoleht enda kanda alarmide võrdlemise tänamatu tegevuse. Leitud 7 alarmi on kõik ametlikult müügil. Põhilised omadused on toodud tabelis.

Lühidalt ka alarmidest.

Defa MC Security. Koosneb akupasunast (55x45mm) ja keskusest (105x55x25). Keskus töötab kallutus- ja asendiandurina ning on täiesti ilmastikukindel. Alarmi juhitakse veekindla transpondervõtmega, mis võtmerõnga küljes rippudes automaatselt alarmi deaktiveerib. Võtme või antenni purunemisel on võimalik kasutada ka krediitkaardisuurust varuvõtit, mida on mugav rahakotis kanda. Keskusel on väga väike voolutarve. Kallutusandurit on võimalik eraldi välja lülitada. Lisaks on alarmil hoiureziim, mispuhul voolutarve on 0mA. Lihtne paigaldada ja kasutada. Kopeerimiskindel kood ja võtmed. Väga väikesed mõõtmed ja tugevahäälne teenindusreziimiga sireen.

Gemini G7354. Kogu tehnika (ka aku) ühes hermeetilises, kuid kinni valamata korpuses (70x40x140). Peale juhtmepistiku ühendamist ja tihendamist on veekindel, aga pidevat vesist keskkonda ei soovita. Lülitatav nii pulkpistiku kui distantspuldiga. Ainsana testitud alarmidest oli tal röövimisvastane funktsioon. Peale käepäraselt paigutatud nupu all hoidmist 40 sek. jooksul rakenduvad ohutuled ja immobilisaator rakendub. Sellisest seisundist pole võimalik distantspuldiga alarmi deaktiveerida.
Puldid pole veekindlad. Alarmil on hoiatusfunktsioon - peale häiriva signaali saamist hoiatab 3 korda. Kui ka siis pole häirimine lakanud, hakkab alarm karjuma. Selliselt alarmilt oleks oodanud ka kallutus- või asendiandurit, mida paraku tehasekomplektis ei pakuta. Gemini distantspulti on võimalik tellida ka võtmepeana, kuid mootorrattal seda veekindluse puudumise tõttu ei soovitata. Paigadada lihtne tänu selgele ja arusaadavale juhendile.

Centurion 4 Bike. Testitud alarmidest kõige nõrgemas varustuses. Kompaktne korpus (80x80x45), kuid puudub reservtoide. Korpus on ilmastikukindlalt tihendatud, uputada pole soovitav. Lihtne paigaldada ja programmeerida. Selged märgutoonid. Juhtmekimp on peale paigaldamist markeerimata ja musta värvi. Puudub ohutulede väljund ning kallutusandur pole iseseaduv. Meediva üllatuse valmistasid veekindlad puldid, millest 1 on käekellataoline.

Serpistar SSM. Moodulalarm. Tabelis toodud hinnaga saab akupasunaga keskuse ja iseseaduva kallutusanduri. Lisaks on võimalik tellida distantsjuhtimismoodul. Tehasevarustuses on alarm juhitav vaid pulkvõtmega. Kõik alarmi moodulid ja võtmed on täiesti veekindlad ning neid on võimalik paigaldada ka kõige vesisemasse paika. Mitmesuguste lisaandurite ühendamise võimalus (nt. küljejalg, istmelüliti jne). Mitu immobilisaatoriahelat. Ohutulede vilgutamise võimalus. Iseseaduva kallutusanduri tundlikkust kahjuks reguleerida pole võimalik kuigi vajadus oleks.

Serpistar E587T. Kogu alarm koos pasuna ja akuga ühes korpuses, mis mõõtmetelt meenutab Geminit. Juhitav ainult distantspultidega. Tugevahäälne pasun, täiesti veekindel ja kinni valatud alarmikorpus ning puldid. Mitmesuguste lisaandurite ühendamise võimalus (nt. küljejalg, istmelüliti jne). Mitu immobilisaatoriahelat, ohutulede vilgutamise võimalus. Iseseaduv kallutusandur pole reguleeritav ja on veidi tuim. (SSM alarmi distantsjuhtimisega kompaktmudel)

Getronic GT607. Väike, aku ja pasunaga korpus (77x116x50) on ilmastikukindel, kui hoolikalt enne paigaldamist tihendada. Ujutada ei maksa. Puldid on pritsmekindlad. Lihtne paigaldada. Mitmed lisaandurite võimalused. Sisemine ülitundlik ja reguleeritav kallutusandur. Signaal hääl teistest nõrgem kuid võimalik on paigaldada lisapasun. Olemas ohutulede vilgutamise võimalus.

Meta 351A. Testi raskeim, pasuna ja akuga keskus (66x140x49). Eraldi moodulina on reguleeritav. liigutusandur (63x80x50). Täiesti ilmastikukindel ja kinni valatud korpus ning tugevahäälne pasun. Puldid on pritsmekindlad. Olemas testreziim, kuid paigaldamine nõuab kogemusi, kuna mõned pistikud komplektis puuduvad. Mitmesugused lisaandurite ahelad.

Eraldi ei tahaks ühegi alarmi teistest esile tõsta. Eks igaüks saab oma valiku vastavalt vaja minevatele funktsioonidele teha. Eks nad kõik ole toodetud Itaalias ning täidavad oma funktsioone.

Põhilised plussid:
Defa - väike gabariit, tugev pasun ja turvaline juhtimismehhanism.
Serpistar - kinni valatud korpus ja veekindlad puldid. Töökindel.
GT - ülitundlik ja reguleeritav kallutusandur.
Gemini - röövimisvastane funktsioon, hoiatusfunktsioon
Meta - vandalismikindel, tugev pasun
Centurion - väike gabariit, puldi disain

100% kaitset pole olemas ja kõige kindlam on kasutada kindlustuse, alarmi ja luku kombinatsioone. Või neetida igal ööl oma kaherattaline kallim magamistoa põranda külge.

Meelis Saar

Alarme katsetasid ja hindasid Neeme Ervin ja Meelis Saar.
Täname alarmide maaletoojaid katseeksemplaride eest.

alarm/ funktsioon
Serpistar
E587T
Serpistar
SSM
Getronic
GT607

Centurion
4 Bike

Meta
351A
Gemini
G7354
Defa
MC
Moodul
0
1
0
0
1
0
0
kompakt
1
0
1
1
0
1
1
transponder
0
0
0
0
0
0
1
pulkvõti
0
1
0
0
0
0
0
kaugjuhtimine
1
lisa
1
1
1
1
0
varutoide
1
1
1
0
1
1
1
löögiandur
0
0
0
0
0
1
0
kallutusandur
1
1
1
1
1
0
1
isereguleeruv kallutusandur
1
1
1
0
1
0
1
põrutusandur
0
0
0
0
0
1
0
Lisaandurite võimalus
1
1
1
1
1
1
1
lisaandurite toide
0
0
1
0
1
1
0
lisasireeni väljund
1
0
1
0
0
0
0
märgutuli
1
1
1
1
1
1
1
röövimistõke
0
0
0
0
0
1
0
immobilisaator
1
1
1
1
1
1
1
eelhoiatus
0
0
0
0
0
1
0
ohutulede ahel
1
1
1
0
1
1
1
paanikafunktsioon
1
1
1
1
1
1
0
andurite väljalülimine
0
0
0
0
1
1
1
testreziim
1
1
1
1
1
0
0
korpus pritsmekindel
1
1
1
1
1
1
1
Korpus veekindel
1
1
0
0
1
0
1
pult pritsmekindel
1
1
1
1
1
1
1
pult veekindel
1
1
0
1
0
0
1
automaatrakendumine
1
1
0
1
1
1
1
mõõdetud sireeni tugevus
106*
107*
105
108
107
108
108*
hind paigalduseta
2640
2765
2350
2100
3390
1900
3900